Cine conduce o firma: asociatul sau administratorul

In Romania, o firma poate fi condusa fie de asociat, fie de administrator. In functie de forma juridica a societatii, legislatia poate stabili anumite reguli referitoare la modul de conducere si administrare a firmei.

In cazul unei societati cu raspundere limitata (SRL), societatea este administrata de catre un sau mai multi administratori, care pot fi si asociati. Acestia sunt numiti prin decizia asociatilor si au puteri de reprezentare a societatii, fiind responsabili pentru luarea deciziilor si gestionarea afacerii. In functie de statutul societatii si de prevederile contractului de societate, administratorii pot avea atributii diferite si pot fi numiti pentru perioade diferite de timp.

In cazul unei societati pe actiuni (SA), societatea este condusa de catre un consiliu de administratie si de un director general. Consiliul de administratie este responsabil pentru luarea deciziilor importante privind afacerea, iar directorul general este responsabil pentru gestionarea operatiunilor zilnice ale societatii.

In ambele cazuri, asociatii sau actionarii societatii sunt cei care detin capitalul si pot influenta deciziile si politica de afaceri a societatii prin intermediul voturilor lor in cadrul adunarii generale a asociatilor sau actionarilor.

Este important de retinut ca atat asociatii, cat si administratorii au anumite responsabilitati si obligatii fiscale si legale fata de societate si ca trebuie sa respecte prevederile legale si sa ia decizii in interesul societatii si al actionarilor sau asociatilor. De asemenea, este important ca asociatii si administratorii sa aiba o comunicare buna si sa colaboreze in mod eficient pentru a asigura succesul si prosperitatea societatii.